De 160 km zijn natuurlijk bedoeld voor ervaren wandelaars, maar het aanbod van Sentiers d'Art wordt gecompleteerd door 21 kleine lussen die de mogelijkheid bieden om dagtochten te maken en de streek op een andere manier te verkennen. Deze lussen, variërend van 3 tot 50 km, bieden u de gelegenheid om met het gezin of vrienden een wandeling te maken en daarna in de streek neer te strijken om een andere toeristische activiteit te ontdekken.
Deze 21 lussen zijn niet gemarkeerd, maar ze zijn gedetailleerd op de kaart (te koop voor 5€) of door het downloaden van de circuits hieronder.
Er zijn ook lussen voor fietsers gemaakt, verschillend voor mountainbikes en stadsfietsen.
Sentiers d'Art - Lus 13: Jallet





Beschrijving
Het “Sentier d'Art en Condroz-Famenne” (Kunstpad in Condroz-Famenne), een langeafstandswandelpad, strekt zich uit over 155 km door de gemeenten Assesse, Ciney, Gesves, Hamois, Havelange, Ohey en Somme-Leuze. Het is bezaaid met bijna 60 kunstwerken in de natuur. Deze werken maken deel uit van de Land Art beweging die opkwam in de jaren 1960. De kunstenaar grijpt rechtstreeks in op de ruimte en de componenten van het landschap en de natuur, met behulp van natuurlijke materialen (takken, rotsen, gebladerte, hooi, enz.) en de installatie evolueert in de loop van de tijd tot ze uiteindelijk biologisch vergaat. Dit zijn dus vaak efemere werken. Ze worden om de 3 tot 5 km geplaatst en zijn voorbestemd om een paar jaar te blijven staan, maar er zijn ook nieuwe muurschilderingen. Gratis, 24/7, voor alle niet-gemotoriseerde gebruikers. De 155 km lange lus is bewegwijzerd (rode rechthoek met het opschrift “Sentiers d'Art”). 21 gezinscircuits laten je verschillende kunstwerken ontdekken op routes van 4 tot 56 km die niet bewegwijzerd zijn. Deze korte lussen staan gedetailleerd op de kaart (te koop voor €5). Het grootste deel van de lus volgt het bewegwijzerde Sentiers d'Art pad. Om terug te keren naar het beginpunt verlaat de lus na een tijdje het bewegwijzerde pad. Je hebt dus een gpx-bestand of een kaart nodig (verkrijgbaar bij het Maison du Tourisme Condroz-Famenne of op www.sentiersdart.be). Parkeren: Tussen Jallet en Filée, rue Saint Martin, parking net erna.
Exporteren en delen
Technische informatie

IGN Kaart

Luchtfoto’s / IGN

Open Street Map
Startpunt
Dingen route info

Sentiers d'Art - Trivouac d'Alexandre Rossignon
Artiste: Alexandre Rossignon (Belgique) - 2017
C’est une coque en bois retournée. On pourrait penser à une barque retournée, mais l’objet est monolithique, sculpté d’une seule pièce, pour faire transparaitre un mouvement, un élan. La forme en ogive est privilégiée pour une question d’espace et pour sa dimension sacrée. Elle se veut inspirante et de reliance entre le bas, notre chaire, le moi de chacun, notre terre, et le haut, le cosmique,l’un.A la frontière entre sculpture,land art et(espace) fonction(nel). Le texte sacré gravé dans chacune des cahutes, invite à l’éveil des âmes. La forme des objets en longueur invite au repos et la pause…. des cocons de bois.

Sentiers d'Art - Le veilleur de Philippe Bercet
Philippe Bercet (France) - 2017
Le veilleur se présente sous la forme d’une silhouette anthropomorphique d’aspect rudimentaire comme s’il s’agissait, d’une certaine manière, d’une statue sommairement élaborée par certains de nos lointains ancêtres qui l’ont implantée sur un site ayant probablement des caractéristiques singulières.

Sentiers d'Art - Flumel de Marc Averly
A travers «Flumel», Marc Averly travaille sur une proposition de bois qui jongle entre le vide et le plein pour faire parler les contrastes et jouer sur les paysages.
Ce puzzle composé de nature et de vie vous invite à ouvrir l’œil sur le paysage qui vous entoure.
Marc Averly a déjà réalisé «Farakas» à Natoye et «Arkki» dans le bois d’Ohey.
-2022-

Sentiers d'Art - Etat Naturel de Nicolas d'Oultremont
Corps d’un homme, corps debout et en mouvement, corps en constante évolution au fil du temps... A travers «État Naturel», Nicolas d’Oultremont illustre la symbiose qui existe entre l’homme et la nature et nous rappelle que nous formons un tout.
Progressivement, l’œuvre donnera l’impression de s’enraciner dans le sol, symbolisant ainsi la coexistence harmonieuse entre l’homme et la nature. Cette métamorphose visuelle invite le spectateur à réfléchir sur cette relation interdépendante. Qui sommes-nous face à cette nature ? Comment notre expression corporelle se déploie-t-elle au sein de celle-ci ? Comment la nature réagit-elle à notre présence ? Exploration visuelle et sensorielle capturant les nuances de l’interaction entre l’homme et la nature.